הזווית הסטטיסטית: סיכום הניצחון של ב"ש על מכבי חיפה במספרים

האלופה חזרה לפסגה, הירוקים עם משחק חמישי ללא ניצחון ואתר "הזווית" מסכם עם כל הנתונים המעניינים

לא מעט סיפורים מעניינים היו מסביב לניצחון של הפועל באר שבע על מכבי חיפה. החל מהחזרה של מאור בוזגלו לטוטו טרנר ודרך הפציעה הכואבת, ועד לשימור השיא של האלופה באצטדיונה הביתי, עם 41 משחקים רצופים ללא הפסד. כמדי סיכום המשחק המרכזי, אנו מביאים בפניכם את הניתוח של אתר "הזווית" – בלוגרים שכותבים על הענף שכולנו אוהבים, בהתבסס על מערכות הסטטיסטיקה של המנהלת. 

1. הפיקנטריה סביב המשחק המרכזי התרכזה בחזרתו המרגשת של מאור בוזגלו לאצטדיון טוטו טרנר, מול הקבוצה בה חזר להיות כדורגלן מוביל בליגת העל. 44 שערים ו-40 בישולים ב–4 עונות היו לקשר המוכשר באדום, אך לאחר 33 דקות בלבד נאלצנו להיפרד ממנו. בדקות אלה הוא הספיק לשחק מתחת לחלוץ, קיצוני ימני וקיצוני שמאלי, סיפק איום אחד לשער ורגע אחד מפחיד, שייתכן ויסיים עבורו את העונה.

2. גם העונה של מכבי חיפה ספגה מכה נוספת. הקבוצה מהכרמל מספקת נתונים סטטטיסטיים מצויינים שבוע אחר שבוע: היא שולטת בכדור ב–57% מהזמן, מקום ראשון בליגה בכדורי רוחב (413), מאיימת על שער היריבה בממוצע 15 פעמים במשחק ואפילו מצליחה למצוא את המסגרת 7 פעמים, אך היא קצת מתקשה בעניין הזה של להכניס את הכדור מעבר לקו השער. רק 15 שערים הבקיעה הקבוצה ב-15 משחקים וכדי שיהיה נחמד נוסיף עוד 15 אחד, זהו מספר האיומים לו הקבוצה זקוקה על מנת להבקיע שער. אמש היא איימה רק 9 פעמים על השער של חיימוב, מתוכם 2 בלבד היו למסגרת ועוד בעיטה אחת שכמעט פירקה את המסגרת. אי אפשר להאשים את השחקנים שהם לא רוצים להבקיע, הם פשוט לא מספיק מצליחים בזה.

3. מי שדווקא מצליח להבקיע הוא אנתוני נוואקמה. הניגרי לא סיפק משחק מרהיב, אך הוא זקוק למעט מאוד הזדמנויות כדי לחגוג עם חבריו. עד המשחק נגד מכבי חיפה נוואקמה הבקיע חמישה שערים מתוך 19 בעיטות למסגרת, נחשו מה קרה במשחק? 2 איומים לשער, מתוכם אחד למסגרת ואותו אחד גם הלך לשכון בפינה הימנית של השער החיפאי וחתם את הניצחון הבאר שבעי. לאחר שני המשחקים האחרונים בהם לא שותף נוואקמה ובהם הפועל ב"ש גם הפסידה, הוא חזר היישר להרכב והנה חזרו גם הניצחונות לטוטו טרנר.

4. וזה לא שהיה הרבה סיכוי למכבי חיפה, הרי ב"ש לא הפסידה באצטדיון הזה בליגה מאז הקמתו וכעת כבר סופרת 41 משחקים ללא הפסד במבצר הכי מוגן מאז קרסה החומה במשחקי הכס. הירוקים מצידם עדיין לא ניצחו משחק חוץ העונה ויהיו חייבים להשתפר כדי להתברג בפלייאוף העליון. 

5. מי שנמצא בירידה גדולה בשבועות האחרונים הוא עמרי גלזר. שוער הירוקים לא מצליח להביא את הערך המוסף להגנה: הוא ספג כבר 19 שערים מתוך 84 איומים למסגרת, כלומר כל איום רביעי שמוצא את המסגרת מצליח גם לחלוף על פני ידיו המושטות (לעיתים) של השוער. גם היום גלזר ספג שני שערים מתוך 7 איומים, הרבה יותר מדי עבור הציפיות ממנו. אמנם הוא גם הוסיף 4 עצירות ל-47 שכבר יש באמתחתו, אך מלבד המשחק מול מכבי ת"א (תיקו מאופס) אני מתקשה להיזכר במשחק בו הוא הביא נקודות. לעומת זאת, הטעויות שהוא עושה, בעיקר במשחק הרגל, חוזרות על עצמן לא מעט. המסירה למאור מליקסון שבישל את השער לנוואקמה, מזכירה את המסירות שלו בכדורי החמש במחצית הראשונה שיצרו לחץ על השער החיפאי, שמזכירה את המסירה לאיינבינדר בסיבוב הראשון. משחק הרגל של השוער המוכשר, שמלכתחילה לא היה משובח, רק הולך ומדרדר. משחק הרגל של שוערים הופך בשנים האחרונות למצרך מאוד חשוב ומבוקש.

6. מבוקש כמו אוויר לנשימה עבור ההגנה החיפאית שבתחילת המשחק עבדה קשה מאוד. חצי שעה ראשונה בשליטה מוחלטת של ב"ש כולל 8 דקות מפלצתיות בהן הפעילה מכבש לחצים בלתי פוסק על שער האורחים. חיפה, שאיבדה עד המשחק רק 129 כדורים בחצי המגרש שלה, פשוט איבדה את עצמה לדעת. גלזר תפס בידו מסירה של רמי גרשון, שוב גלזר מסר בעיטות חמש מדויקות לשחקני ב"ש, אוגו נגח לעמוד, שחקני ההגנה הירוקים לא הצליחו להרים את הראש כי האדומים התנפצו עליהם כמו הגלים ביום חורפי. התקפת ב"ש שזקוקה ל-9 איומים בלבד על מנת למצוא את הרשת, הסתפקה במחצית הראשונה ב-6 בלבד, מתוכם 4 למסגרת ודווקא את השער שלה היא הבקיעה במסירת רוחב של מיכאל אוחנה, שפגשה את העקב של אכילס דוס סנטוס ונכנסה לשערו של גלזר. השער הגיע מצד ימין של ב"ש, שם היא פגשה את יונתן לוי.

7. המגן השמאלי הצעיר של מכבי חיפה סומן ע"י ברק בכר כבר בפתיחת המשחק כנקודת התורפה, כפי שניתן לראות במפות החום של המחצית הראשונה. מליקסון, אוחנה ובן ביטון דחפו ימינה כל הזמן. גם כאשר הכדור נמסר לצד שמאל של ההתקפה האדומה, נוואקמה ידע להעביר את הכדור במסירה אחת ארוכה שמאלה כדי לבודד את המגן הצעיר. לוי המוכשר עשה כמיטב יכולתו להתמודד הגנתית עימם ואפילו ניסה לתמוך בהתקפה כאשר המגמה התאזנה ומכבי חיפה השתלטה מעט יותר על המגרש. 5.6 ק"מ גמע השחקן במחצית הראשונה בלבד, בהחלט נתון מרשים, אך מה שווים הנתונים המרשימים של מרחק הריצה כאשר הקבוצה שרצה הרבה פחות בסופו של דבר מנצחת?

8. עד כה העונה הפועל ב"ש רצה בממוצע 105 ק"מ בממוצע למשחק, מכבי חיפה לעומתה רצה בממוצע עד כה 108.5 ק"מ למשחק. האם מי שרץ יותר מגדיל את סיכוייו לנצח? הנתונים במשחק הנוכחי מפתיעים מאוד: היינו מצפים שקבוצה ששולטת יותר בכדור תרוץ פחות. ובכן, הפעם מכבי חיפה שלטה בכדור 56% מהזמן והתרוצצה על המגרש 113.4 ק"מ. הפועל ב"ש החזיקה בכדור רק 44% מהזמן ורצה רק 106.7 ק"מ. כלומר, שחקני מכבי חיפה באמת רצו לנצח, השקיעו את כל כולם, רצו ללא הפסקה, ניסו להיות בכל פינה במגרש, ביצעו לחץ גבוה שהיה גם אפקטיבי לא מעט פעמים והשיגו לזכותם עוד 6.7 ק"מ במהלך המשחק. האם זה עזר להם להבקיע? לא.

9. אם נחלק את המשחק למדידות ק"מ על פי 5 דקות, הרי שבכל הדקות מכבי חיפה רצה יותר מהפועל ב"ש. בכולן פרט לשתיים, הראשונה היא בין הדקות 5 – 10 מכבי חיפה רצה 4.4 ק"מ ואילו הפועל ב"ש רצו 4.6 ק"מ, לכאורה הבדל מזערי עד בלתי קיים פרט לעובדה שאלה היו הדקות הכי טובות של ב"ש במשחק כולל הדקות בהן הבקיעה את השער הראשון. השנייה הייתה בין הדקות 85 – 90 בהן מכבי חיפה רצה 4.9 ק"מ ואילו הפועל ב"ש רצו 5.1 ק"מ וגם פה אלו הדקות בהן נכבש השער השני של ב"ש.

10. המסקנה המתבקשת היא שזה חשוב לרוץ במשחק הכדורגל, אבל הרבה יותר חשוב לדעת לאן לרוץ ולפעמים מספיקות בדיוק 10 דקות ו-400 מטר כדי לנצח 2:0. אז קחו משפט לחיים:

11. "אם אתם רצים, אתם יכולים!"

הוסיפו תגובה